Czy to boli? Odpowiadam na najczęstsze pytania

by - kwietnia 19, 2020




Zazwyczaj, gdy dostaje pytania o moją chorobę, dominuje „czy to boli?”. Zatem dziś odpowiadam na to i kilka innych, najczęstszych pytań. Mam nadzieję, że wszystko jest jasne.

Na co chorujesz?
Choruje na rogowca dłoni i stóp. Jest to genetyczna choroba dermatologiczna. Występuje zazwyczaj właśnie na podłożu stóp i dłoni. Objawia się nadmiernym rogowaceniem skóry. A także zaczerwienieniem, gdy skóra jest gładka i nie złuszcza się. Mój przebieg choroby jest silniejszy, niż te w standardowych odmianach „rogowca”. Nikt nie wie, dlaczego tak się dzieje. Prawdopodobnie przyczyną jest nieodpowiednie leczenie, jakie miałam w dzieciństwie

Czy da się to wyleczyć?
Teoretycznie rogowiec jest nieuleczalny. Jednak w ciągu prawie 30stu lat mojego życia, choroba się totalnie zmieniała. Spędziłam kilka lat na wózku inwalidzkim i miałam poruszać się na nim już zawsze. Tymczasem chodzę i mam się całkiem dobrze. Dlatego wierzę, że jeszcze wszystko jest możliwe.

Czy to boli?
Zdecydowanie dni, kiedy boli, przeważają. Jest to delikatne pieczenie. Do takiego rodzaju bólu jestem przyzwyczajona. Mogę z nim normalnie funkcjonować. Dlatego, jeśli ktoś podaje mi rękę, lub mam wykonać jakąś czynność manualnie, nie sprawia mi to dyskomfortu. Gdy mam pogorszenie, nawet wzięcie kubka jest bardzo bolesne. 
Precyzując, u mnie ból przejawia się pieczeniem i swędzeniem. Można porównać to uczucie do zdarcia skóry podczas wywrócenia się, a w tych hardcorowych momentach do silnego poparzenia.

Jak się z Tobą witać?
Normalnie. Podanie ręki jest bardzo okej. Tak jak już kilkukrotnie wspominałam, podanie dłoni nie sprawia mi bólu. Z wyjątkiem momentów pogorszenia choroby, ale wtedy nie socjalizuje się z nowymi ludźmi, nigdy. Natomiast z osobami, które znam, zazwyczaj się przytulam na przywitanie. :)

Kiedy choroba się nasila?
  • Zawsze przed miesiączką. Nie mam standardowych objawów bólu brzucha jak większość kobiet. Natomiast moja choroba się wtedy nasila. Skóra bardzo piecze i swędzi. Mam silne stany zapalne i czasami gorączkę,
  • Po kilku dniach dużego stresu,
  • Podczas przesileń – wiosna i jesień,
  • Latem, gdy temperatury są wysokie,
  • Po dużej ilości alkoholu (3 piwa | butelka wina),
  • Dużej ilości słodyczy, glutenu.

Czy to zaraźliwe?
Nie. Jest to choroba genetyczna, którą nie da się zarazić.

Jak długo czekałaś na diagnozę?
Za długo, ale urodziłam się w 1990 roku, kiedy dermatologia w naszym kraju była średniowieczem. Miałam około dziesięciu lat, kiedy diagnoza była pewna. Przez to, że odmiana nie jest typowa, pojawiało się wiele teorii odnośnie stanu mojej skóry.

W jakich miejscach to masz?
Zmiany skórne występują na całej podeszwie stóp i wewnątrz dłoni. Przez silny lek jaki zażywam (Neotigason 25mg), mam również skutki uboczne w postaci przesuszonej skóry i złuszcza mi się skóra po obu stronach nosa w zagięciach. 


Jeśli o czymś zapomniałam, to śmiało, pytajcie w komentarzach! 

You May Also Like

3 komentarze

  1. Dobrze, ze o tym mowisz, wiem, ze moge podac Ci reke jak sie w koncu spotkamy :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Napisałaś, że podczas gorszych momentów wzięcie kubka jest problemem oraz, że pojawia się to na podeszwie stóp. Czy to powoduje ból podczas chodzenia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć! Tak, generalnie nie jestem w stanie za dużo chodzić i stopy dość szybko się męczą. Jednak normalnie się poruszam. Z wyjątkiem stanów nasilenia, wtedy chodzenie sprawia mi dużą trudność.

      Usuń

:)